Ρυθμική Γυμναστική

Η ρυθμική γυμναστική είναι ένα άθλημα αποκλειστικά γυναικείο και εκτελείται τόσο ατομικά όσο και ομαδικά. Στις αρχές της δεκαετίας του 40 εμφανίζεται με την αγωνιστική της μορφή και δημιουργείται το άθλημα της Ρυθμικής Γυμναστικής, που τα πρώτα χρόνια ονομαζόταν Μοντέρνα Γυμναστική.Η ρυθμική γυμναστική είναι ένα άθλημα αποκλειστικά γυναικείο και εκτελείται τόσο ατομικά όσο και ομαδικά. Στις αρχές της δεκαετίας του 40 εμφανίζεται με την αγωνιστική της μορφή και δημιουργείται το άθλημα της Ρυθμικής Γυμναστικής, που τα πρώτα χρόνια ονομαζόταν Μοντέρνα Γυμναστική.

Δύο δεκατίες πριν έχει δημιουργηθεί στη Γερμανία και τη Σουηδία. Η πρώτη διοργάνωση έγινε το 1948 στη Ρωσία, χωρίς όμως ιδιαίτερη σημάσία για τον αθλητικό τότε χώρο της καλλιτεχνικής γυμναστικής μέχρι το 1956. το 1961 αναγνωρίστηκε και επίσημα από την Διεθνή γυμναστική ομοσπονδία από τη Διεθνή  και εισήχθη στο Πρόγραμμα των Ολυμπιακών Αγώνων μόλις το 1984 για το Ατομικό και το 1996 για το Ομαδικό.

Η Ρυθμική γυμναστική είναι ένας συνδυασμός άθλησης και χορού, γεγονός που δίνει στις αθλήτριες τη χάρη, την αρμονία, τον συντονισμό του χορού αλλά και τη δυναμική του αθλήματος. Για αυτό ακριβώς το λόγο, ιδανική ηλικία έναρξης ενασχόλησης με την ρυθμική είναι τα 3-4 έτη όπου μαθαίνουν, με την συνοδεία μουσικής, απλές ασκήσεις ρυθμικής και έρχονται σε επαφή με τα όργανα του αθλήματος. Σε μεγαλύτερες ηλικίες και ανάλογα με τα χρόνια συμμετοχής στο πρόγραμμα μας, τα παιδιά εντάσσονται σε τμήματα όπου αυξάνεται κλιμακωτά η δυσκολία των ασκήσεων.

Η ρυθμική γυμναστική εκτελείται με 5 όργανα - σχοινάκι, μπάλα, στεφάνι, κορδέλες και κορύνες - αλλά στις διεθνείς διοργανώσεις χρησιμοποιούνται μόνο 4, τα οποία επιλέγονται ανά διετία από τη Διεθνή Ομοσπονδία.


Γενικά χαρακτηριστικά των οργάνων είναι τα εξής :

Σχοινάκι

Είναι κατασκευασμένο από λινάρι ή άλλη συνθετική ύλη και το μήκος του είναι ανάλογο του ύψους των αθλητριών. Βασικότερες ομάδες ασκήσεων είναι οι αναπηδήσεις και τα άλματα μέσα από το σχοινάκι .

Στεφάνι

Το υλικό του είναι από ξύλο ή πλαστικό, η διάμετρός του 80-90 εκ. και το βάρος του είναι τουλάχιστον 300 γραμμ. Οι περιστροφές, τα κυλίσματα. τα πετάγματα του οργάνου. σε συνδυασμό με τις ασκήσεις του σώματος, τις στροφές, τα άλματα, τις lισορροπίες αναδεικνύουν την τεχνική ικανότητα των αθλητριών. 

Κορύνες

Από ξύλο ή πλαστικό, το βάρος κάθε Κόριννας είναι τουλάχιστον 150 γραμμ. και το μήκος τους 50-60 εκ. Οι δύο κορύνες θεωρούνται ένα όργανο. Είναι ένα από τα δυσκολότερα όργανα της Ρυθμικής Γυμναστικής. Χαρακτηριστικές ασκήσεις των κορυνών είναι οι περιστροφές, οι μύλοι και τα διαφορετικού επιπέδου πετάγματα.

Μπάλα

Η διάμετρός της είναι 18-20 εκ. και το βάρος της είναι τουλάχιστον 400 γραμμ. Τα κυλίσματα και τα πετάγματα της μπάλας, σε συνδυασμό με τις ασκήσεις ισορροπίας, είναι τα βασικά στοιχεία των προγραμμάτων με την μπάλα.

Κορδέλα

Αποτελείται από την μπαγκέτα και το ύφασμα. Η μπαγκέτα είναι πλαστική και το μήκος της σατέν κορδέλας είναι 6 μ. Η μεγάλη δυνατότητα ποικιλίας στους σχηματισμούς της κορδέλας, τα σπιράλ τα φιδάκια, οι αιωρήσεις, οι κύκλοι και τα ψηλά πετάγματα κάνουν την κορδέλα ένα από τα πιο εντυπωσιακά όργανο.

 

Τα ατομικά αγωνίσματα περιλαμβάνουν τέσσερα από τα πέντε όργανα. Στο ομαδικό αγώνισμα οι ομάδες αγωνίζονται σε δύο προγράμματα, ένα πρόγραμμα που περιλαμβάνει δύο διαφορετικά όργανα κι ένα με ένα όργανο.

Στο πρόγραμμα μπορούν να ενταχθούν κορίτσια από 4 ετών όπου μαθαίνουν, με την συνοδεία μουσικής, απλές ασκήσεις ρυθμικής και έρχονται σε επαφή με τα όργανα του αθλήματος.Σε μεγαλύτερες ηλικίες και ανάλογα με τα χρόνια συμμετοχής στο πρόγραμμα μας, τα παιδιά εντάσσονται σε τμήματα όπου αυξάνεται κλιμακωτά η δυσκολία των ασκήσεων.

Είτε σε ομαδικό, είτε σε ατομικό πλαίσιο, η έννοια της γυμναστικής γενικά αλλά και ειδικά, αναπτύσσει στα παιδιά την υπευθυνότητα δουλεύοντας σε ενα ομαδικό πλαίσιο, την κοινωνικότητα. Μαθαίνουν να δουλεύουν σκληρά για τους στόχους τους, ανεξάρτητα αν θα τους πετύχουν ή όχι, μαθαίνουν έτσι να διαχειρίζονται και την νίκη αλλά και την ήττα. Η σωστή και αμφίρροπη σχέση με τον προπονητή, ενισχύει την αυτοπεποίθηση ως άτομο και ως αθλητή, γεγονός σημαντικό για τις μέρες μας, πίστη στον εαυτό τους και σεβασμό σε ηθικές αρχές και συναθλητές. Δημιουργούνται έτσι προσωπικότητες ώριμες και δυνατές να αντιμετωπίσουν και την έξω από τον αθλητισμό ζωή τους.